Announcement

Collapse
No announcement yet.

släktböcker - utredningar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • släktböcker - utredningar

    Hur ska man få reda på vilka släktböcker och utredningar som redan finns ???
    Har ni några bra tips.
    Ann-Marie

  • #2
    Hej!

    Om du inte redan har gjort det så kan du börja med att titta på genealogiska samfundets hemsida under länken i vänstra ramen "Förteckningar och index och sedan "person- och släktförteckningar Finland" i högra. Hoppas att det är till någon hjälp.

    Gita

    Comment


    • #3
      släktböcker som redan finns

      Genealogiska samfundets lista är den bästa som finns, men varje gång vi har besäkt kontoret har Leif Mether beklagat orsaken till att detta samling knappast har ALLA böcker.

      Och orsaken är att så många böcker som innehåller säktutredningar är tryckta av hembygdsföreningar och individer på egen hand. De böcker kommer inte vidare ute i världen än till närmaste socknar och släktingar.

      Kunde Finlander forum försöka att samla in en lista över böcker vi medlemmar vet om eller äger själv? skulle det hjälpa?
      mvh
      Syrene
      Support SFHS - Building a bridge back to Finland!

      Comment


      • #4
        Hej Syrene!

        Det var ju inte jag som ställde frågan, men jag har själv funderat mycket över detta. Jag tycker att din idé är bra!

        Gita

        Comment


        • #5
          Hej igen Ann-Marie,

          Jag kom att tänka på att de lokala biblioteken ofta har sådant som rör släkter från orten, eftersom man ju kan donera exemplar av sin utredning till biblioteket. Den kan alltså löna sig att söka även där. De flesta bibliotekskataloger är ju numera också tillgängliga för sökning via internet.

          Gita

          Comment


          • #6
            släktböcker / -utredningar

            Tack för tipsen!
            Det var just såna här utredningar som Syrene nämner som jag främst tänkte på. Det finns säkert hur många som helst som inte ens alla som berörs känner till.
            Jag tycker ju förstås att det skulle vara en jättebra idé att försöka få ihop någonslags förteckning ... tror ni det skulle vara möjligt?
            Ann-Marie

            Comment


            • #7
              Hejsan,

              För att få igång förteckningen på publicerade släktböcker, så kommer min här.

              Genealogia Holmiana Borgoensis

              Boken är främst om Borgarsläkten Holm, vi har försökt hitta alla efterkommanden av den första kända Holmen i Borgå. Vi har också följt upp en halvsyskongren. Som det formodligen alltid går så han vi just få boken tryckt när vi hittade massor med nya släktingar, så boken är inte fullständig på något vis.

              Boken trycktes december 2002 och är på lite fått 400 sidor i B5 format. Det finns några exemplar kvar.

              För att se vilka namn som förekommer kan man gå in på min hemsida på addressen http://www.the-holms.org och välja TreeView i menyns till vänster

              Hälsningar och en God Jul till alla forum medlemmar.

              Lasse

              Comment


              • #8
                Hej!

                En rätt bra översikt över vad som finns klarlagt kan man få genom:
                Sukuhakemisto : Släktregister = Family index /
                som Leif Mether sammanställt och som kom ut 1992
                på Genealogiska Samfundets förlag.
                Den finns på många bibliotek.

                Mvh. Gustav
                Gustav, Pargas

                Comment

                Working...
                X