Announcement

Collapse
No announcement yet.

vem var den tilltänkte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vem var den tilltänkte?

    Hej,

    Någon som forskar i Helsingfors kyrkoarkiv?
    Jag har i FSHF skannade kommunionboken 1870-1881 Elvina Fredrika Kåhlman, född 21.2.1845 hittat en notering: äkt.lysn. nr 128/1870, se bild via länken:
    http://www.sukuhistoria.fi/sshy/kirj...70-198/508.htm
    Men sedan ser det ut som hon aldrig gifte sig iallafall, för hon ser ut att stå kvar med föräldrarna perioden ut. Jag tycker det skulle vara intressant att veta VEM hon tänkte gifta sig med, så kanske det kan gå att ta reda på sedan varför det inte blev något äktenskap av. Om någon alltså har tid och möjlighet vid sidan av egen forskning att kasta ett öga i längden för lysta år 1870 i Helsingfors så skulle jag vara mycket tacksam!

    Hälsningar,
    Gita

  • #2
    I många fall går det att spåra detta via "Lysningshandlingar" eller "Äktenskaps och lysningshandlingar"som arkivmappen heter. MEN det beror på hur nitiska arkivrensarna varit, för ibland har man rensat bort dessa eftersom uppgifterna ändå skall vara inskrivna i vigselboken när vigseln har skett och en förfallen lysning spelar ingen roll för folkbokföringen. NÄr du säger att hon var skriven på föräldrarna perioden ut betyder det till 1879? Hon kan ju också vara skriven på föräldrarna om hon inte flyttade med mannen utan de var tvungna att bo på skilda ställen t.ex. p.g.a. hans jobb.
    Kaj

    Comment


    • #3
      lysningshandlingar

      Hej Kaj!
      Jaha, så lysningen skrivs inte in i någon bok om äktenskapet inte ingås. Ja då kan det ju bli besvärligare. Visst kan hon ju ha bott kvar hos föräldrarna en tid, tanken slog mig också, men borde man då inte ha skrivit in att hon var gift? Dessutom förekommer hennes namn i Helsingfors adresskalender på 1880-talet och hade hon varit gift borde hon ju ha burit makens efternamn, eller hur, men inte så. Jag har också en dödsannons som indikerar att hon inte var gift på 1880-talet. Är dock nyfiken på vem hon tänkte gifta sig med och varför det inte blev av. Har inte hittat förelysning i de tidningar som skannats i Finskt historiskt tidningsbibliotek heller.

      Comment


      • #4
        HEJ
        det där med att skriva in i nån bok kan vara litet marigt. Det berodde nog på prästen. Han kanske var lat och struntade i att skriva in det innan de var gifta. Och därför vågar man aldrig säga hur det förhåller sig i respektive församling. Men lysningspappreon borde egentligen vara sparade om det inte finns nån bok. Men omöjligt behöver det i allaf all inte vara att hitta uppgifterna. Du borde bara få nån som kunde gräva i handlingarna på församlingarna eller om de har överförts till riksarkivet för Hfrs del.
        Kaj

        Comment

        Working...
        X