Announcement

Collapse
No announcement yet.

Töttermännen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Töttermännen

    Hej!

    Jag skulle vilja veta lite mera om Töttermännens urspung i Yttertötar/Lilltötar Wällans i Lojo, dit jag har dubbla anor. Är det någon som känner sig säker på årtalen beträffande de första Töttermännen? En del uppgifter jag hittat stämmer nämligen inte med Tötterman-boken och med flera personer med samma namn och bristfälliga tidsuppgifter i övrigt känns det mesta osäkert.

    De jag skulle vilja få närmare bekräftelse om är därför:
    - Thomas Thomasson och hustrun Kirsten Hendersdotter.
    - TT:s son Claës Thomasson och hustrun Margetha Johansdotter.
    - CT:s 1:a son Thomas Thöterman och hustrun Anna Thomasdotter.
    - CT:s 2:a son Hinrich Claasson och hustrun Anna Larsdotter.

    Thomas Thomasson, Claës Thomasson och Thomas Thöterman var rusthållare vid Wällans. Hinrich Claasson var bonde vid Billskog Grips i Nylands Degerby och sonsonen Hinrick där tog namnet Tötterman.

    Tacksam för allt som kan bringa klarhet!
    MargHogman

  • #2
    Originally posted by MargHogman View Post
    Hej!

    Jag skulle vilja veta lite mera om Töttermännens urspung i Yttertötar/Lilltötar Wällans i Lojo, dit jag har dubbla anor. Är det någon som känner sig säker på årtalen beträffande de första Töttermännen? En del uppgifter jag hittat stämmer nämligen inte med Tötterman-boken och med flera personer med samma namn och bristfälliga tidsuppgifter i övrigt känns det mesta osäkert.

    De jag skulle vilja få närmare bekräftelse om är därför:
    - Thomas Thomasson och hustrun Kirsten Hendersdotter.
    - TT:s son Claës Thomasson och hustrun Margetha Johansdotter.
    - CT:s 1:a son Thomas Thöterman och hustrun Anna Thomasdotter.
    - CT:s 2:a son Hinrich Claasson och hustrun Anna Larsdotter.

    Thomas Thomasson, Claës Thomasson och Thomas Thöterman var rusthållare vid Wällans. Hinrich Claasson var bonde vid Billskog Grips i Nylands Degerby och sonsonen Hinrick där tog namnet Tötterman.

    Tacksam för allt som kan bringa klarhet!

    Hej igen!

    Jag återkommer med konkreta frågeställningar…

    Enl Tötterman-boken var Thomas Thomasson husbonde vid Yttertötar/Lilltötar Wällans 1637-56.

    Enl T-b dog Kirsten Hendersdotter 1663.
    HisKi Lojo: Begravd 1679-02-09 Lill Tötar moor Kirstin Hendersdr 79 år, Wálli Claes Thomasson, und: k:an. Är det rätt person?

    * * *
    Enl T-b var Claes Thomasson husbonde vid Wällans efter sin far 1662-87 och dog 1687.
    HisKi Lojo: Begravd 1710-03-20 Wällans Clas Thomass: 80 år, und: k:an med nyia kläde 8. Är det rätt person?

    Enl T-b dog Margetha Johansdotter 1691.
    Jag hittar ingen lämplig Margetha Johansdotter i Tötar, dock två Margetha Hendr:dr med dödsdatum 1705-11-30 respektive 1708-11-08… Finns det något dödsdatum fastställt för MJ?

    * * *
    Enl T-b dog Thomas Thöterman 1741.
    HisKi Lojo: Begravd 1740-03-09 Ytter Tötar gla rusth: Thomas Wäll 78 år, kyrkan. Är det rätt person?

    Enl T-b dog Anna Thomasdotter 1741.
    HisKi Lojo: Begravd 1742-03-28 Wällans gla moor, kyrkan. Är det rätt person?

    * * *
    Enl T-b dog Hinrich Claasson dels 1726-01-20, dels 1756-01-20.
    HisKi Ingå: Begravd 1724-07-12 Bildskog Hindrich Claesson 7. Är det rätt person?

    HisKi Ingå: Begravd 1740-05-24 Bilskog Grypers Enckian Anna Larsdr: 73 år, på 74. året.

    * * *
    För att belasta er med funderingar också kring Hinrich Claassons änkas identitet…

    Erik Hindersson Grip från Billskog Grips gifte sig 1692 med Anna Larsdotter från Tvära. Blev han änkling 1694? Är det en ny Anna Larsdotter som blir änka efter Erik Hindersson Grip 1698 och gifter om sig med Henrik Claesson från Lilltötar Wällans 1699?

    HisKi Ingå: Vigda 1699-06-18 Lojo s:n Wellans Hindrich Claasson och Billskog Grijpz hemman Anna Larsd:r.
    HisKi Ingå: Begravd 1698-07-03 Billskog Sahl: Erich Grijp, Sahl: Erich Grijp, Dess Farbroor Mattz Eersson 12
    HisKi Ingå: Begravd 1698-07-03 Billskog Dess Farbroor Matz Eersson, Sahl: Erich Grijp
    HisKi Ingå: Begravd 1694-0-0 Bilskog h, Erich Gryp 12
    HisKi Ingå: Vigda 1692 Billskog Grijpz Erich Hindersson, Tvära Anna Larsdr, Testo Omn? Fasto Drun?

    Alla ledtrådar är av intresse!
    MargHogman

    Comment

    Working...
    X