Announcement

Collapse
No announcement yet.

Holmqvist Gunnar Konstantin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Holmqvist Gunnar Konstantin

    Hello all !
    I need help to find ancestors to my grandfather GUNNAR Konstantin HOLMQVIST born in Helsinki 6 december 1906 and died in Ytterjeppo Nykarleby lkm 9 Aug 1943 after a sickness he get in the war against Russia.Her mothers name was Matilda Karolina born 5.5 .1878 in Helsinki and died 13.2.1917 in Helsinki.Fathers name unknown for me.He have 6 siblings what I know.I have try with hiski without results. Best regards , Bert Lindvall
    Bert

  • #2
    Re: Holmqvist Gunnar Konstantin

    [QUOTE]Originally posted by bert
    I need help to find ancestors to my grandfather...

    Hi

    Suggest you write to Helsingfors ev.luth. församlingars centralregister. I cant't find the address for the moment, but their tel.number is 09-70 921.

    Gunnel

    Comment


    • #3
      Holmqvist Gunnar

      Tack Gunnel !
      Alltid något att gå på,men jag tror de hörde till civilregistret.Jag är inte säker på det men hiski gav mej inte nåt vid senaste försök heller.Helsingfors känns mycket avsides just nu.Kanske det blir nån semester resa till sommaren.Tackar igen så mycket för hjälpen.Kanske det lyckas man får ju hoppas i alla fall.
      Hälsningar Bert
      Bert

      Comment


      • #4
        Re: Holmqvist Gunnar

        Originally posted by bert
        Tack Gunnel !
        Alltid något att gå på,men jag tror de hörde till civilregistret.Jag är inte säker på det men hiski gav mej inte nåt vid senaste försök heller.


        Hur skulle det vara med krigsarkivet? Jag beställde själv min pappas stamkort därifrån, vilket inte var något problem. Ovanligt mycket material hittade jag där... försöka duger, det tar sin lilla tid, men vi släktforskare är ju tåliga.....

        Gunnel

        Comment


        • #5
          Holmqvist Gunnar

          Tack igen Gunnel !
          Det är alltid bra med tips och goda råd.Och som du sa så är vi släktforskare ett tålmodigt släkte.Min morfar dog i lunginflammation som han ådrog sig vid fronten.Underligt nog visste varken min mamma eller mormor nånting om hans släkt så tydligen hade det väl kommit nån fnurra på tråden emedan morfar tydligen brutit kontakten med sin släkt helt och hållet.Hälsningar Bert
          Bert

          Comment


          • #6
            Jag har samma problem som Bert. Jag vände mig till Helsingfors ev.luth. församlingars centralregister en gång, men när jag insåg priset jag skulle få betala för de få uppgifter jag behövde så fick det vara. Att beställa sådana här utdrag till Sverige är oerhört kostsamt eftersom det tillkommer ungefär 120 svenska kr i bankkostnader för att överföra betalningen till Finland. Så om man inte är mycket stadd vid kassa så får man ha ett oändligt tålamod att vänta till man nästa gång kan resa till Finland. Suck.

            Comment


            • #7
              Gunnar Holmqvist

              Hej Gita !
              Ja är det inte underligt vad bankerna ska sko sig på allt.Det finns ju banker med kontor både i Sverige och Finland men likväl tycks det inte gå utan att ta ut horribla avgifter för struntsaker.Hälsningar Bert
              Bert

              Comment


              • #8
                Hej Gita,

                Det är ju förskräckligt dyrt! Själv betalade jag 11,50 euro för hela klabbet! Om du kan komma på något bra knep att skicka mig 11,50 utan extra tillägg, hjälper jag dig mer än gärna. Fundera på saken.....Vi vill ju gärna hjälpa varandra!


                Gunnel

                Comment


                • #9
                  Om du kan komma på något bra knep att skicka mig 11,50 utan extra tillägg, hjälper jag dig mer än gärna. Fundera på saken.....Vi vill ju gärna hjälpa varandra!
                  Tack Gunnel, det var ett mycket vänligt erbjudande! Jag ska ta mig en funderare...

                  Gita

                  Comment


                  • #10
                    Re: Holmqvist Gunnar Konstantin

                    Hej Bert,

                    Jag besökte Helsingfors Centralregister idag.

                    Tittade samtidigt på Holmqvist.


                    Matilda Karolina Holmqvist är inte född i Helsingfors utan i Helsinge den 5.5.1878.

                    Helsinge är nuförtiden Vanda.

                    Hon inflyttade i april 1899 till Helsingfors från Esbo.

                    Hon var ogift men hade flera oäkta barn födda i Helsingfors.

                    Elsa Emilia f. 4.4.1900

                    Karl Johan f. 20.2.1902

                    Emil Johan f. 5.8.1904

                    Elsa Emilia f. 25.11.1905

                    Gunnar Konstantin f. 4.12.1906 (du har 6.12.)

                    Emil Johan f. 28.9.1909

                    Marta Lovisa f. 17.8.1915, död 19.8.1915

                    1909 nämns hon som tvätterska.

                    1915 Mor: Tjänarinnan, förelysta Matilda Karolina Holmkvist. Såsom far har anmält sig utarbetaren Matts Viktor Seikkula.

                    Matts Viktor var född 14.4.1878 i Helsinge. Han inflyttade till Helsingfors i december 1883 från Helsinge.

                    Han gifte sig 2:a gången 19.4.1919 med Elisabeth Heikintytär f. 17.9.1874 i Korpilahti. Hon inflyttade till Helsingfors 1917 från Korpilahti.

                    Namnet Holmqvist skrivs ibland Holmkvist.

                    Har du allt från Karl Johan 1902, Elsa Emilia 1905, Gunnar Konstantin 1906 och Emil Johan 1909 framåt.
                    Deras giftermål, utflyttningar o.s.v.


                    Mvh

                    Henry Johansson

                    Comment


                    • #11
                      Gunnar Konstantin Holmqvist

                      Tack så jättemycket ,Henry !
                      Jag är mycket tacksam för din hjälp.Jag har länge förstått att nåt inte varit riktigt normalt med morfars släkt.Nu fick jag en förklaring varför det varit sånt hysch hysch.Nuförtiden är det ju mycket vanligare med uä barn men för 50 år sen ännu var det säkert en stor skandal.Har du mera uppgifter är jag ännu mera tacksam.Som sagt var så har jag just inga andra uppgifter än som framkom efter en bouppteckning efter en faster till min mor.Morfar hade brutit kontakten med sin släkt totalt efter hans mors död var det väl.Så allt vad jag kan få är av högsta värde för oss här uppe i Österbotten.
                      Mvh Bert Lindvall
                      Bert

                      Comment


                      • #12
                        Gunnar Konstantin Holmqvist

                        Hej Bert,

                        Matilda Karolina Holmqvist utflyttade med barnen 1909 till Helsingfors Norra svenska församling.

                        Hyrkusk Karl Johan Holmqvist f. 20.2.1902 i Helsingfors. Död 1.9.1943.

                        Kontorsbiträde Elsa Emilia Holmqvist f. 25.11.1905 i Helsingfors.
                        Hon utflyttade 2.3.1931 till Helsingfors Sörnäs svenska församling från Helsingfors Norra svenska församling.
                        Civilvigd 29.8.1944 med undersergeanten Veikko Jalmar Toikander f. 2.6.1911 i Tammerfors i hans 2 gifte.
                        Han kommer från Helsingfors Berghälls församling.

                        Gunnar Konstantin Holmqvist f. 4.12.1906 i Helsingfors.
                        Utflyttad 3.1.1929 till Nykarleby landsförsamling från Helsingfors Norra svenska församling.

                        Sjöman Emil Johan Holmqvist f. 28.9.1909 i Helsingfors.
                        Vigd 1:a gången 24.3.1934 med Saimi Helmi Ukkonen från Helsingfors Södra finska församling, död 6.9.1946.
                        Vigd 2:a gången 19.12.1948 med Edla Josefina Järvensivu.
                        Emil Johan utflyttade 28.6.1945 till Turtola från Helsingfors Norra svenska församling, och de flyttade tillbaka 29.6.1946 till Helsingfors Norra svenska församling från Turtola.
                        De utflyttade 30.12.1950 till Helsingfors Civilregister.

                        Mvh

                        Henry

                        Comment


                        • #13
                          Holmqvist Gunnar Konstantin

                          Tack igen Henry !
                          Det var verkligen snällt av dig att göra dig allt detta besvär .Jag är verkligen tacksam. Allt jag får reda på ska jag överraska mor med sedan.Hon har inte haft en aning om vem hennes farfar var och först för nåt år sen fick hon veta om de andra släktingarna där.Hon kan ingen finska men var trots det ner till Helsingfors med en släkting som kunde finska för att söka efter sin farmor för många år sen men de hittade henne inte då.De var utanför hennes bostad och knackade på flera ggr per dag men ingen öppnade.Sen tog deras restid slut och efter det gjorde hon inga fler försök.Hjärtligt tack igen och hälsningar från Pedersöre Kållby Dalabäck .Bert Lindvall
                          Bert

                          Comment

                          Working...
                          X